HTML

Ellak

Friss topikok

Címkék

4. resz - az Audi élmény...

2012.01.30. 22:36 Ellak

 

A mult het pentekem egy  nagy Audi elmenynappá kerekedett a estére. Hogy ez hogy is törtent, es milyen volt?

audi_forum_ingolstadt.jpg

Az egesz az Audi forumon kezdödött. A forum-ot 2000ben epitettek, egy ügyfel-elmenyközpontot, ( a kepen itt szemben, a nagy oszlopos) egy törteneti muzeumot (hatul a kerek) es egy  ettermet, mozit, ajandekboltot magabafoglalo központot, ha a kedves ügyfel ide jön atvenni a kocsijat akkor ne csak azt kapja meg, hanem hozza egy jo nagy adag eleterzest is. Kiprobaltam, nyugodtan mondhatom megkapja..

 

Az egesz a muzeumban kezdödött. Delutan megbeszelesre kellett mennem, de meg volt par oram, es mivel erdekelt is, mi van a muzeumban,söt kesöbb kiderült, dolgozoknak ingyenes is, gondoltam elütöm itt az idöt.  3 emeletes muzeum, ami föleg a marka törtenetet es jo nehany regi autot, es motort mutat be. Talan "civileknek "nem feltetlenül a legerdekesebb a tartalma, de par regi, törtenelmi kocsi latvanyaval es erdekes adattal gazdagab lettem. Megtudtam hogy azert negy karika a jele, mert 4 autogyarto ceg összeolvadasabol jött letre. Igaz kesöbb, a 70es evekben kapcsolodott egy 5. ceg is, de a 4karikas jelet mar nem bolygattak, különben is az 5 karika mar foglalt. A ceg alapitoja August Horch, aki sajat magarol akarta elnevezni a ceget, de ez a nev mar le volt vedve korabban, es mivel a horch nemet jelentese hallgatni/fülelni, igy ezt latinra forditva kapta az audi nevet. Tovabbi erdekesseg, hogy a "Haladas technologiaja" szlogen is megvan mar vagy 80 eves, kezdetben 20 liter/100 km körül fogyasztottak ezek a kocsik, amihez a benzint patikabol vettek, mai arra atszamolva kb 3Eur-ert, es otthon töltöttek bele a kocsiba. Az elsö benzinkut csak 1923-ban jelent meg Hamburgban..  Ugye mondtam hogy erdekes adatok.. :))  A muzeumban magyar hangot hallottam valahonnan lentröl, gondoltam megnezem ki az. Ket sracot, illetve hatat lattam,mert epp egy 70es evekbeli kocsija ala voltak befeküdve, amint a motort es felfüggesztest vizsgaltak. Ha nem is ennyire szabadon, de  körbe lehet jarni, meg lehet fogni a kiallitott autokat, nincs agyonbiztositva. Kiderült az egyik sracot ismerem, a legelsö munkanapon ö tartotta a technika es markatörteneti elöadast meg györben, es mar akkor feltünt hogy erti is amit mond es fanatikusa is a temanak. Utana összetalakoztunk, beszeltünk egy kicsit, igy lett egy sajat muzeumi vezetöm.. :)

 

A muzeum utan befizettem egy hivatalos gyarlatogatasra, legyen kerek a dolog. Mindig jo egy szervezett turan resztvenni, bevisznek olyan helyre ahova nem biztos hogy magatol elteved az ember es közben sok okosat is mondanak itt is. Peldaul itt hallottam, hogy a györben gyartott TT es A3 kocsik itt gyarott vazait festes utan este vonatrateszik, hogy egy egesz éjjelen at utazva megerkezzen  györbe, ahol aznap összeszerelik es este megy is vissza nemetorszagba. Igy elvileg  36 ora alatt a nemet vazbol magyarorszagot megjarva kesz kocsi lesz.. .Az ügyfélvároban jelentkeztem, (a nagy, oszlopos epület a fenti kepen) mig megjött a csoport többi resze ott varakoztam, a kiallitott par uj audi modell mellett. Termeszetesen bekapcsolva hagyott nappali helyzetjelzö fennyel(ezek az uj LEDes vonalak a lampakban), hagy egjen bele az ember retinajaba is a marka egyik vedjegye.. Közben az tünt fel, hogy neha megrendül alattam a talaj. Kicsit odafigyelve ütemesebb lett a renges, kiderült hogy nincs nagy baj, csak a szomszedos epület aljaban van az egyik presüzem, kesöbbi hazai palyam.. :)  Hat van benne erö rendesen. Itt is kezdtük a gyarlatogatast, epp elkaptuk ahogy egy tabla lemezbol hogy csinalnak egy A4-es oldalt. Mondjuk nem volt nehez elkapni, ezt csinaljak heti 18 müszakban, ezt fogom majd en is..:)  Közvetlenül mellette a karosszeri üzem, ami a presüzemböl kapott lemezeket hegeszti össze. Az üzemben szinte csak robotok rakjak össze a kocsikat, ca. 1700db robotra jut 1800 ember, de ök is csak azert vannak ennyien hogy hagyjak a robotokat dolgozni. A robotokat ugy kepzeljetek el mint a regi Citroen picasso reklamban a festö robotok. (amikor nem figyeltek rajuk müveszi alkotasokat festettek a kocsira.) Egyebkent futoszallagon megy vaz, es ha odaer egy allomasra ravetik magukat a robotok.. mint a tyukok az elejük kiszort magokra. Kicsit maszatolnak rajta, majd elmegy a kocsi a futoszallagon, es jön a következö.. Egyebkent ezek a robotok tenyleg aranyosak..

 

Innen at a fenyezöbe, ahol miutan emutollakkal megtisztijak a vazat (sajat emu farmjai is vannak az audinak, hogy legyen eleg toll, es azert emu, mert allitolag ez szivja magaba a legjobban a port..)  bemeritik egy nagy kadba elökezeles gyanant, es ezutan jönnek a szinten robot festök.. de ezek mar nem olyan aranyosak mint a hegesztök. Apro erdekesseg, hogy a vazat es a festeket is elektrosztatikusan feltöltik, hogy amikor kifujjak a kölcsönös vonzas csak a vazra vigye a festeket, es kevesebb vesszen feleslegbe..

Ezutan az összeszerelö üzemben folytattuk. Itt Inngolstadban az A3, A4, A5, Q5, kocsikat gyartjak, szintén futoszallagon. Egymas utan erkeznek a különbözö fajtaju, szinu, es felszereltsegü kocsik. Elöttünk egy piros A4est raktak össze barna bör belsövel, utana rögtön egy szürke jobbkormanyos Q5 jött a soron, majd egy A5. Nem semmi munka es szervezes minden szükseges alkatreszt a megfelelö idöben a megfelelö helyre elökesziteni, plane hogy a sor nem all meg, mindig mozgasban van, es ugy dolgoznak mellette az emberek.. Nagy hangsulyt fektet a ceg a minöseg mellett az ergonomiara. Mar az elsö heten feltünt, amikor a gyartas elmeleti alapjainak megismerese közben eleg hamar es hosszasan ecseteltek az ergonomia fontossagat, de ez a valosagban is hamar visszaköszönt. Minden szükseges anyag tarolojatt igyekeznek kartavolsagon belülre helyzni, vagy a legkevesebb mozgassal elerhetöve tenni.Ha kell a jarmüvet az oldalar forditani vagy egeszen felemelni, hogy könnyebb legyen szerelni. Vagy ami egy kicsit sulyosabb alkatresz, azt rögtön kis darukkal emelik a helyere.Pl elöttünk egy tetökapcsolo panelt epitettek be, a szerelöt (helyes kiscsaj, de biztos csak azert, kellett hogy kiscsaj legyen  hogy könnyebben mozogjon a kocsi belterében, az hogy helyes volt, pedig csak szernecse kerdese lehetett) egy darus szek emelte be a kocsiba, majd a munka elvegzese utan emelte onnan ki, hogy a dolgozo csak a munkara koncentraljon. Mert van egy szük perce, ami alatt be kell helyezni, bekabalazni, rögziteni az adott alkatreszt, es mar tovabb is ment a kocsi, es kerdes nelkül jön a következö   Egyik szerelösoron az alvazat rakjak össze, vele parhuzamosan szerelik a motort, sebessegvaltot es a tengelyeket. A gyartas vege fele törtenik meg a "hazasitas", amikor a szinte kesz karosszeria ala beteszik azt a reszt, amitöl es amivel vegülis mozgasba jön a vaz, az elöbb emlitett motort, kerekeket..  a hazassag talalo megnevezes, mi tagadas, ket felböl hogy lesz egy kerek egesz.. :)  meg par meter, es par kez tesz-vesz a jarmüvön, es probainditas, foliâzâs, majd mehet is ki a kocsi a parkoloba, es varja, hogy elmenjen a vevöhöz, vagy a vevö szamara szerencses esetben itt, a gyarban vegye at az uj autot.

Ki vannak terhelve a soron dolgozok rendesen, cserebe tiszta, modern környezetben dolgoznak, kisbüfe, cigiszoba, nyugiszoba, ujsagos all a rendelkezesükre, hogy arra a kis idöre, amig nem "robotolnak" kifujhassak magukat.. Egyebkent ugy cigiznek mintha kötelezö lenne. Az a ritka dolgozo, aki nem cigizik. van cigis ebedlö, ahol sündisznova dagadt hamus ektelenkedik az asztal közepen, vagy 40 fös dohanyzohelyseg, ahol az extra elszivo ellenere vegni lehet a füstöt. Nem is lehet csodalnozni, 28an voltak bent..  (visszamentem, megszamoltam, mert tenyleg durva latvany volt)

Na de vissza az eredeti temahoz, es lassuk a vegsö allomast. Az atadoközpont nagy, fenyes üvegpalota, a földszinten barsonyszönyegen ketoldalt felsorakoztatva a kocsik, akik alig varja a gazdikat az emeleten pedig a rajuk varo uj vevök es mint en, a lelkes, kivancsiskodo nyälcsorgatok.. :)  Az emeleten kavehazi körülmenyek között elvegzett papirmunka utan jolöltözött lanyok es fiuk kiserik a kedves tulajt a kocsihoz, par közös foto, marmint a tulajrol es az uj jarganyrol, amit 10perc mulva, szep keretbe foglalva meg is kapnak, hogy emlekezzenek milyen is volt az auto "ujszülött" koraban. 10 ev mulva biztos erdekes visszanezni, milyen makulatlan volt az uj auto, es milyen fiatal es boldog a tulaj..  Majd be a kocsiba,motor röffen, lampa villan, öv csattan (mert ugye a szabaly az szabaly, ) es a szönyegen kigurulva mar bele is vetik magukat a forgalomba.

Nyugodt szivvel mondhatom, ezzel az elmenycsomaggal, amiben megismeri az ember az auto markajanak több  mint 100 eves törtenetet, majd megnezi, hogy hol, milyen professzionalis körülmenyek között gyartottak le a kocsijat, azert, hogy ezt egy csili-vili csarnokban atvegye, többet kap a tulaj mint egy egyszerü autot. Engem sima szajtatokent is lenyügözött..  De ha mas nem, legalabb azzal vigasztaltam magam hogy itt dolgozhatok.. :)  Es mar abba a gondolatmenetbe kezdtem beleesni, hogy vajon mi lehet jobb, itt tulajkent atvenni egy kocsit, vagy dolgozokent kierdemelni.. ??

A költöi kerdes hamar megvalaszolasra került, oramra neztem, 14.45, indulnom kell hogy 5 perccel a 3oras megbeszeles elött odaerjek..  hat igen, igyekszem pontosnak lenni,de nem keves eröfeszitesembe es ezaltal stresszbe kerül ez nekem.  De nyugi, civilben majd igyekszem hozni a mar altalatok megszokott az "Ellakos" pontossagot, ne aggodjatok hogy olyan könnyen megtörnek  :))  

 

De azert nem panaszkodhatom most sem, mert kapok izelitöt a markaerzesböl most is..  Atmenetileg egy uj, meggybordo A3-mal jarom az utam.  1.6, benzin, nem is neztem hany loerö, de nem kell csodat varni töle. Belül egyszerü, az Astra utan mar hianyolom a közepsö könyöklöt es a kütyüs börkormanyt, de cserebe finomabban jar a motor, halkabb a belsöter, es a müszerfalon nehzetem a fogyasztast,ami benzines letere nem is olyan rossz. Vegre hallgathatok mp3-as CD-t is a kocsiban, es boldogan kapcsolgatom a nappali ledes fenycsikot,, ;)  Egyebkent korabban tetszettek ezek a 3 ajtos modellek, de most egy kicsit kiprobalva rögtön erzem, hogy egy 5 ajtos kocsiba jobban es könnyebben es fökent többet lehet pakolni.. Ha egy többszemelyes közös Bp-Nyiregyhaza hazaut minden utasat, csomagjat, es nemtuolsosorban kajajat bele szeretnem ebbe pakolni, hat biztosan bajban lennek..  De cserebe minel többet vagyok a gyarba, tanulom a rendszert, es mozgok a sok 4 karika között, annal jobban leszek elfogult a kocsival es a markaval. Na de ennyi azert meg belefer.. Ezert is vigyorgok ugy a lenti kepeken mint a tejbetök.. (de egyebkent miert es hogyan vigyorog a tejbetök, es mi is az a "tejbetök"egyaltalan..?? ha valaki tudja, vagy vagy van elkepzelese rola, a vegen legyszi kommentalja.)

 

3.jpg.jpg

2kicsi.jpg.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Isten igazabol az eddig terjedö reszt meg szombaton el akartam küldeni, csak hosszu lett a hetvege, es mara maradt.. Merthogy szombat reggel megint havazott, igy megint nyugisra vettem a reggelt. Olvasas, reggeli, visszafekves olvasas, bealvas.. nincs is ennel jobb.. Azt veszem eszre, hogy most hogy irok, többet is olvasok.. Lehet hogy gyorsan tanulni akarok a nagyoktol?? :))  Szombat delutan kimentem az itt betanulo, kesöbb györi presben dolgozo leendö kollegakhoz, ismerkedes, pörköltfözes, sörözes, beszelgetes, eszosztas, szolid deltöl este kilencig..A vegere mar jol esett lefeküdni, volt mitöl aludni.  A vasarnap csak azt tettem, ami egy jo vasarnapbol elengedhetetlen.. Mise egy uj templomban, ez is modern, ez is beton, ez is kicsit furcsa,de szokni kell, es a pap ahogy kimegy a mise utan a hatso ajton mar ott is all a bejaratnal, mint ahogy az a gyerekkorom nemet tevefilmsorozatban volt.. A miseröl majdnem elkestem, csak szerencsemre az altalam gondolt idöpontnal fel oraval kesöbb kezdödött.. :)  de igy meg mindig tartoma "pontos vagyok" trendet.  Delben varosnezö futas,ami azt jelenti, hogy kinezem a terkepen,hogy merre akarok futni, majd elindulok, es vagy eltevedek, es probalom magam visszaterelni az ismert utra, vagy belelendülök,es hagyom magam elveszni..  egymas utan futok el a következö sarkon hirtelen feltünö erdekessegtöl a masikig, hogy egyszer majd csak visszatalaljak, hisz csak nem akkora ez a varos.. De mar gondoltam ra hogy egyszer a taxi fog hazavinni..  Vasarnap is elnezelödtem magam futas közben, igy lett a tervezett 1,5 orabol, 2ora 10 perc.. Mi tagadas, jol esett hazaerni es megallni. De ettöl jobban mar csak a kaja esett, amit a kellemest a hasznossal összekötve a szomszed hotelszobaban lako kollegammal egy belvarosi helyen ettünk..Igy mar voltam a törtenelmi belvarosban is. A kajat nem bonyolitottuk tul, kolbasz, krumpli, sör, a belvaros pedig szep, csak hideg, igy meghagytuk a nyugodt nezelödest tavaszra, es siettünk vissza a hotelbe, hogy jusson eleg idö a szauna reszleget felfedezni..  Hat jutott rendesen.. Sok fele szauna, gözkamra, aromakabin, kinti medence, benti medence allt a rendelkezesünkre,  csak az itt elvart meztelen, fürdögatya nelküli szaunazas all egy kicsit messze tölem, es szerintem nyugodtan mondhatom tölünk.. Furcsa es szokatlan nekem ez, hogy ferfiak-nök egy szal semmiben a legnagyobb nyugalomban himbaljak es riszaljak megukat fel ala.. Es mielött felcsillanna a szemetek, hogy a jo csajok is igy vannak, hat ki kell abranditsalak titeket.. Akire inkabb kivancsi lennel, az törölközöbe csavarja magat, akire meg inkabb nem,söt..  az annal szabadabban van.. hagy kemeny vilag ez..  Ez a sok megterhelö elmeny annyira lefarasztott, hogy a joejt sör utan magneskent vonzott az agy.. en pedig atengedtem magam a vonzasnak..

 

Hat igy telt a hetem.. ez most kicsit hosszabb lett a ejegyzes, de osszatok fel ket reszre az olvasat. A mostani hetem hosszu is lesz, meg rövid is, az kinti enemmel(Michael, itteni gyartastervezö) vagyok csütörtökig,es probalom ellesni mit is kell majd csinalnom, majd penteken mar györbe erkezem, es megyek az otthoni ceghez papirokat intezgetni egy kicsit, majd vasarnap vissza..  ugyhogy megyek, folytatom az elmenygyüjtest, es hamarosan jelentkezem..

 

Ellak

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ellak.blog.hu/api/trackback/id/tr193957308

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Heszter 2012.02.05. 01:01:56

Tejbetök: pontosan ahogyan mosolyogsz a képen. (vigyorogsz, ha arrogánsak akarunk lenni) .Egyébként a tejbetök mindenhez ért. Állítólag. Ezért mindent kritizál is. Állítólag.
A nő meg úgy szép (először), ha fel van öltözve. És milyen jó is az, amikor te csomagolod ki. Szóval nem pálya neked ez neked:)

Ez az audi. Szóval még a színe is. Lehet az enyém?!?!:)
süti beállítások módosítása